ساعتی گیربکس اتوماتیک

ساعتی گیربکس اتوماتیک

ساعتی گیربکس اتوماتیک

ساعتی گیربکس اتوماتیک (Transmission Valve Body) یکی از قطعات مهم این دسته از گیربکس هاست که بسیاری به آن لقب مغز گیربکس را می دهند، زیرا تمام عملکرد گیربکس اتوماتیک مانند تعویض دنده ها به واسطه آن صورت می گیرد. در این مقاله گیربکس رضا به ساعتی گیربکس اتوماتیک، ساختار و علائم خرابی آن می پردازد.

ساعتی گیربکس اتوماتیک چیست؟

ساعتی گیربکس را می توان مغز و فرمان دهنده ای دانست که تحت عملکردش، گیربکس در حالت های مختلف قرار می گیرد. این قطعه در گذشته چدنی (Cast Iron) بود، اما به دلیل وزن زیادی که داشت، جنسش را به آلومینیوم تغییر دادند تا سبک تر شود.

برای خرید ساعتی گیربکس می توانید از اینجا وارد شوید.

ساختار ساعتی گیربکس اتوماتیک چیست؟

ساختار ساعتی گیربکس اتوماتیک به گونه‌ای‌ست که درون آن مجراهایی تعبیه شده است که از درون این مجراها روغن گیربکس عبور می کند. هر چه مجراهای ساعت گیربکس پیچیده تر و دارای تو در توهای بیش تری باشد، تعداد دنده های گیربکس اتوماتیک مورد نظر بیش تر است. برای مثال، یک گیربکس اتوماتیک ۴ دنده دارای مجراهای کم تری نسبت به یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده است و به همین دلیل، ساعت گیربکس یک جعبه دنده ۶ دنده بزرگ تر از یک جعبه دنده ۴ دنده است.

مسیرهای موجود در این قطعه توسط شیرهایی (Valves) کنترل می شود که در گذشته مکانیکی بودند، اما به مرور زمان و با اضافه شدن ECU و TCU به خودروها، شیرهای برقی جایگزین آن ها شدند تا کنترل بهتر و دقیق تری بر روی مکانیزم تعویض دنده حاکم باشد.

با عملکرد شیرهای برقی و یا مکانیکی، روغن گیربکس درون ساعت گیربکس جاری می شود و به این ترتیب فشار هیدرولیکی به کلاچ ها و یا باندهای مخصوص درگیر شدن یک دنده نیرو وارد می کند و پروسه مورد نظر انجام می شود.

تعمیر و سرویس کامل انواع ساعتی گیربکس اتوماتیک,ساعتی گیربکس اتوماتیک

علائم خرابی ساعتی گیربکس اتوماتیک چیست؟

از آن جایی که، ساعتی گیربکس مانند هر قطعه دیگری خراب می شود، بنابراین بهتر است با علائم خرابی آن آشنا شوید و در صورت مشاهده آن ها، سریعاً نسبت به تعمیرات لازم اقدام کنید تا هزینه های سرسام آور تعمیر کلی گیربکس اتوماتیک دامن گیر شما نشود.

۱. به گوش رسیدن صدای تق تق از گیربکس

یکی از نشانه های خرابی ساعت گیربکس این است که در زمان شتاب گیری، ترمزگیری و یا تعویض دنده، صداق تق تق از گیربکس به گوش برسد. این اتفاق علاوه بر سه حالت بالا ممکن است در زمانی که دنده عقب را درگیر می کنید و حرکت رو به عقب دارید نیز رخ دهد. البته لازم به ذکر است که بروز این مشکل ممکن است برای وجود مشکل در فشار روغن گیربکس نیز باشد، به همین دلیل بهتر است به تعمیرکار گیربکس مراجعه کنید تا علت دقیق را تشخیص دهد.

۲. پرش دور موتور هنگام تعویض دنده

همان طور که می دانید هنگام تعویض دنده در گیربکس های اتوماتیک، دور موتور در یک فرآیند به نسبت آرام، افت می کند. این اتفاق در صورتی که ساعت گیربکس مشکلی داشته باشد به صورت متفاوتی رخ می دهد و طی تعویض دنده، دور موتور به صورت ناگهانی و لحظه ای افزایش می یابد و سپس افت می کند.

۳. مشکل در معکوس دادن

در صورتی که خودرو هنگام معکوس دادن بامشکلاتی مواجه شود و یا گیربکس دیرتر از حد نرمال دنده را کم کند، احتمال دارد فشار روغن به خوبی وارد ساعت گیربکس نشود و به همین دلیل تأخیر و یا مشکل در معکوس دهی، به وجود آید.

۴. تأخیر در تعویض حالت گیربکس

زمانی که می خواهید موقعیت لیور دنده (Shifting Lever) تغییر دهید، باید سریعاً پس از قرار گرفتن دسته دنده در موقعیت جدیدش، گیربکس نیز در همان حالت قرار گیرد و شما آن را حس کنید. برای مثال، هنگامی که دسته دنده را از حالت خلاص (N) به دنده عقب (R) یا جلو (D) می برید، گیربکس نیز باید در زمان کمی در همان حالت دنده عقب و یا حرکت رو به جلو قرار گیرد. در صورتی که این تغییر حالت در گیربکس با تأخیر زیادی (۲ ثانیه یا بیش تر) همراه باشد، احتمال وجود مشکل در ساعتی گیربکس اتوماتیک بالا می رود.

۵. تغییر دنده های نادرست

یکی از علائم مشترکی که می تواند به دلیل کم بودن روغن گیربکس، خرابی کلاچ ها و باندها و خرابی ساعت گیربکس  باشد این است که گیربکس به خوبی دنده عوض نکند. برای مثال، زمانی که نیاز به سبک کردن دنده است، گیربکس یک دنده بالا برود، اما پس از آن بلافاصله دنده کم کند و به همان قبلی برگردد.

۶. روشن شدن چراغ چک با کد خطاهای مشخص

یکی دیگر از نشانه های خرابی ساعت گیربکس  این است که چراغ چک روشن شود و پس از دیاگ زدن کد خطاهایی مانند P0705 ،P0715 ،P0730 ،P0751 ،P0783 ،P0829 ،P2707 در دستگاه دیاگ نمایش داده شود.

در مجموع، بهتر است بدانید بروز این مشکلات می تواند به طور مقطعی باشد، سریعاً حل شود و مشکل آفرین نیز نباشد، اما اگر حتا پس از گرم شدن گیربکس (حدود ۳۰ دقیقه رانندگی) هم ادامه دار شدند و مشکلات گفته شده توسط شما بیش تر حس شد، بدانید که قضیه جدی است و حتماً به یک تعمیرکار گیربکس اتوماتیک مراجعه کنید.

برای تعمیر و سرویس ساعت گیربکس می توانید با گیربکس رضا تماس بگیرید.

کلیدواژه : انواع گیربکس اتوماتیکبهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک در تهرانبهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک ساریبهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک مازندرانبهترین تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک گلستانتعمیر انواع گیربکس های اتوماتیکتعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیکتعمیر تخصصی گیربکستعمیر تخصصی گیربکس اتوماتیکتعمیر توربین گیربکستعمیر خنک کننده گیربکستعمیر دبل کلاچ گیربکستعمیر زنجیر گیربکستعمیر ساعت گیربکستعمیر ساعت گیربکس اتوماتیکتعمیر ساعتی گیربکستعمیر صافی گیربکستعمیر ماهرانه گیربکستعمیر ماهرانه گیربکس اتوماتیکتعمیر و ارسال گیربکستعمیر و سرویس ساعتی گیربکستعمیر گیربکستعمیر گیربکس اتوماتیکتعمیر گیربکس اتوماتیک MVMتعمیر گیربکس در آملتعمیر گیربکس در ایلامتعمیر گیربکس در بابلتعمیر گیربکس در بهشهرتعمیر گیربکس در تهرانتعمیر گیربکس در رشتتعمیر گیربکس در ساریتعمیر گیربکس در سمنانتعمیر گیربکس در قائمشهرتعمیر گیربکس در قمتعمیر گیربکس در مازندرانتعمیر گیربکس در محمود آبادتعمیر گیربکس در نورتعمیر گیربکس در گرگانتعمیر گیربکس در گلوگاهتعمیرات گیربکستعمیرگاه تخصصی گیربکستعمیرگاه تخصصی گیربکس اتوماتیکتعمیرگاه ساعت گیربکس اتوماتیکتعمیرگاه ساعتی گیربکستعمیرگاه ماهرانه گیربکستعمیرگاه ماهرانه گیربکس اتوماتیکتعمیرگاه ماهرانه گیربکس اتوماتیک اصفهانتعمیرگاه ماهرانه گیربکس اتوماتیک ساریتعمیرگاه ماهرانه گیربکس اتوماتیک مازندرانتعمیرگاه گیربکستعمیرگاه گیربکس اتوماتتعمیرگاه گیربکس اتوماتیکتعمیرگاه گیربکس در ساریتعمیرگاه گیربکس رضاتعویض روغن گیربکستعویض روغن گیربکس اتوماتیکخرید توربین گیربکس اتوماتیکخرید ساعتی گیربکس اتوماتیکخرید متعلقات گیربکس اتوماتیکخرید گیربکس اتوماتیکخرید گیربکس دستیروغن گیربکسروغن گیربکس اتوماتیکروغن گیربکس پرایدزمان تعویض روغن هیدرولیکساخت گیربکسساعت گیربکسساعت گیربکس اتوماتیکساعتی گیربکسساعتی گیربکس اتوماتیکسرویس دوره ای گیربکسسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیکسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در بهشهرسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در تهرانسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در ساریسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در قائمشهرسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در قمسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در مازندرانسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در نورسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در گرگانسرویس دوره ای گیربکس اتوماتیک در گلستانسرویس ساعت گیربکسسرویس ساعت گیربکس اتوماتیکسرویس ساعتی گیربکسسرویس ساعتی گیربکس اتوماتیکسرویس گیربکسسرویس گیربکس اتوماتیکشاهین با گیربکس اتوماتیکشفت گیربکسفروش آنلاین گیربکسفروش انواع گیربکس اتوماتیکفروش گیربکسفروشگاه لوازم گیربکسفروشگاه گیربکسفروشگاه گیربکس اتوماتیکقیمت روغن گیربکسقیمت گیربکسقیمت گیربکس پرایدموتور گیربکسنکات مهم در تعمیر گیربکس اتوماتیکواسکازینواسکازین گیربکسکاسه نمد گیربکسگیربکسگیربکس 206گیربکس CVTگیربکس اتوماتگیربکس اتوماتیکگیربکس تارا اتوماتیکگیربکس تیباگیربکس دنا پلاس توربو اتوماتیکگیربکس رضاگیربکس ماشینگیربکس پرایدگیربکس پژوگیربکس پیکانگیربکس چیست
ارسال دیدگاه