گیربکس اتوماتیک سی وی تی ( CVT ) چیست ؟

گیربکس اتوماتیک سی وی تی ( CVT ) چیست ؟

گیربکس سی وی تی ( CVT ) چیست ؟

سیستم گیربرکس cvt (Continuously variable transmission) انتقال قدرت متغیر برعکس گیربکس‌های معمولی که تعداد دنده‌های ثابتی دارد؛ در هر لحظه متناسب با شرایط، امکان تعویض دنده را با سرعت‌ مناسب در همان ثانیه فراهم کرده و راننده را محدود نمی‌کند.

CVT دارای دو محور است که یکی از آن‌ها به چرخ‌های خودرو و دیگری به پیشرانه وصل می‌شود؛ با کمک همین سیستم، فرایند انتقال قدرت بین دنده‌های سبک و سنگین را به نرمی انجام می‌دهد. یکسان بودن ظاهر اهرم کنترل دنده و استفاده از دو پدال گاز و ترمز از شباهت‌های گیربکس CVTبا نوع اتوماتیک یا معمولی است.

عملکرد گیربکس CVT

گیبرکس‌های CVT نسبت به سایر گیربکس‌ها دارای آرایش ساده‌تری هستند. این نوع گیربکس از دو قرقره مخروطی شکل که یک تسمه محرک V شکل آن‌ها را به هم متصل کرده است، تشکیل می‌شود. یکی از این قرقره‌ها به موتور و دیگری به چرخ‌ها متصل می‌شود. زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید، قرقره دور موتور چرخیده و مخروط بر اساس میزان قدرت مورد نیاز حرکت می‌کند. مخروط دیگر بر اساس این چرخش تنظیم شده تا کشش اولیه را حفظ کرده و این باعث حفظ شتاب گیری خودرو خواهد شد.

توجه داشته باشید که هر دو مخروط به طور مستقل حرکت خواهند کرد و به این به این معناست که نسبت تنظیم تنظیم دنده که در خودروی معمولی وجود دارد، در این نوع گیربکس وجود نخواهد داشت. CVT در واقع یک واحد تک سرعته با نسبت دنده‌های نامحدود است.

مزایای گیربکس CVT چیست ؟

نکات مثبت جعبه ‌دنده‌های سی وی تی، از آن یک قطعه ارزشمند و قدرتمند ساخته است. هر چند که برخی افراد از آن به عنوان یک گیربکس نامناسب یاد می‌کنند؛ اما کافی است، تنها یک‌بار مزایای آن را مورد بررسی قرار دهند تا نظرشان تغییر کند.

1- کاهش مصرف سوخت

ضریب دنده در CVT متناسب با بهترین حالت تنظیم می‌شود و در نتیجه با بهینه‌ کردن دور موتور، مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی کمتر می‌کند. هر چقدر که دور موتور، پایین‌تر باشد؛ مصرف سوخت نیز کاهشی می شود.

شما اگر هنگام رانندگی با خودرو مجهز به دنده معمولی در سرعت بالا، نگاهی به دور سنج موتور بیندازید؛ متوجه افزایش میزان آن خواهید شد. در حالی که با رانندگی در همین شرایط، اما با ماشین مجهز به جعبه دنده CVT، شاهد این خواهید بود که نشانگر روی دور سنج پیشرانه به میزان بسیار کمتری بالا می‌رود.

2- نرم‌ترین حالت تعویض دنده

شما در گیربکس‌های CVT نیازی به هیچ جابجایی دستی دنده ندارید. شاید پیش خود فکر کنید که در انواع جعبه‌ دنده‌های اتومات هم نیازی به این کار نیست؛ پس تعویض دنده با آن‌ها هم راحت است. اما باید بگوییم که این فرایند در سایر خودروها هر چند جزئی با کمی تکان، صدا یا ضربه همراه است؛ اما همین موارد جزئی هم در CVT وجود ندارد.

3- تزریق قدرت مناسب به چرخ‌ها

خودرویی که از جعبه دنده سی ‌وی‌ تی در سیستم خود بهره می‌برد؛ به صورت هوشمندانه با نسبت دنده مناسب همان لحظه حرکت می‌کند. در حالی که این ویژگی در گیربکس‌های معمولی دستی و اتومات وجود ندارد و تعویض دنده باید براساس یک چارچوب نامتغیر انجام شود.

هدف از ساخت این قطعه، تزریق لحظه‌ای قدرت درست و مناسب به چرخ‌ها در شکل‌های مختلف رانندگی است. به این ویژگی مهم در سرعت بالا، بیشتر دقت کنید تا به راحتی، متوجه تفاوت CVT با نوع معمولی شوید.

4- کاهش وزن خودرو

در گیربکس‌های CVT، چرخ‌دنده‌های موجود در نوع معمولی حذف شده است که منجر به کاهش بسیار زیاد وزن جعبه دنده و در نتیجه، خودرو می‌شود. البته فراموش نشود که وزن یک ماشین، رابطه مستقیمی با میزان مصرف سوخت دارد؛ بنابراین با کاهش وزن اتومبیل، مصرف بنزین هم کاهش پیدا می‌کند.

 

معایب گیربکس cvt چیست ؟

و اما می پردازیم به دلایلی که باعث کاهش گیربکس های CVT شده است.

1- سرو صدای زیاد

بسیاری از رانندگان درباره ماندن دور پیشرانه در بالاترین حد و به پا خاستن فریاد آن گلایه کرده‌اند. این موضوع در تمامی گیربکس‌های CVT حتی آن‌هایی که با دنده‌های سنتی شبیه‌سازی عرضه می‌شوند دیده می‌شود. صدای بیشتر معمولاً خوشایند خریداران نیست مگر تا زمانی که یک پیشرانه قدرتمند در بطن خودرو وجود داشته باشد.

2- عملکرد نه چندان اسپرت

قطعا رانندگی با خودروهای CVT هیجان انگیز نیست چرا که در عمل تعویض دنده ای صورت نمی گیرد و همه چیز در بهترین حالت ممکن است. اما یک راننده احتیاج دارد در برخی مواقع  به منظور هیجان بیشتر دور موتور را به خطوط قرمز برساند تا از صدای جیغ موتور لذت ببرد. از این رو  CVT ها به هیچ وجه اسپرت نیستند

3- هزینه نگه داری زیاد

گیربکس های سی وی تی در صورت استفاده صحیحی کاملا مقرون به صرف هستند اما زمانی که خراب شوند هزینه تعییر آنها بدلیل گران بودن قطعات یدکی بسیار سرسام آور است. همچنین یافتن یک مکانیک متبحر هم بسیار کار سختی است.

4- پیش‌فرض‌های مربوط به عدم اطمینان :

 گیربکس‌های CVT نیز طبیعتاً برخی نقص‌ها را دارند که برخی از آن‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌شده‌اند که باعث می‌شوند مشتری فکر کند گیربکس به‌صورت صحیح کار نمی‌کند. نبود هرگونه دنده‌ی سنتی این احساس را در راننده ایجاد می‌کند که شاید عملکرد CVT ها درست نبوده و مالک خودرو این را نشانه‌ای از عدم اطمینان می‌داند.

در نهایت باید گفت چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم صنعت خودروی امروزه جهان روی خوشی به گیربکس های CVT نشان داده است و هر روز شاهد استفاده بیشتر از آنها در محصولات مدرن هستیم. البته مهندسان در حال برطرف کردن ایراد های این نوع از گیربکس ها هستند. بعنوان مثال برای ایجاد هیجان بهتر تعویض دنده مصنوعی را  به گیربکس های CVT اضافه نموده اند. از این رو بهتر است که به استفاده از این گیربکس عادت نمایید.

ارسال دیدگاه